اکسسوری و تجهیزات قهوه

تفاوت بین بسکت غیر تحت فشار با بسکت تحت فشار

بسکت غیر تحت فشار و بسکت تحت فشار

تفاوت بین بسکت غیر تحت فشار با بسکت تحت فشار

سلام عرض میکنم؛

من مرتضی گل دوست هستم ، مدیریت قهوه چشم گرد و باریستایی با مدرک معتبر ترجمه شده و 8 سال تجربه فعالیت عاشقانه و تخصصی در زمینه قهوه و دنیای بی انتهای پر رمز و راز سرو، تجهیزات، دان و پودر، اکسسوری، تعمیرات و

الان که دارم براتون این مقاله رو مینویسم 9.9.1402هست و علم و اطلاعات تخصصی در این رشته به شکلی دستخوش پیشرفت و تکنولوژی قرار گرفته که واقعا تا دو سال اخیر هم حتی اینگونه نبود.

این مهارت و این تجربه از سرو و نوشیدن قهوه به شکل صحیح و تخصصی به قدری جای خودش رو در زندگی هامون باز کرده که هرکسی به هر دلیلی تمایل به نوشیدن قهوه رو چه در منزل و جه در بیرون داره؛

دنیای مجازی و اینترنت قطعا در رشد این پیشرفت و عمومی شدن قهوه نوشیدن بی تاثیر نبوده و قطعا تونسته آگاهی خوبی هم به عادی ترین افراد جامعه از طریق محتوای تصویری و متنی ببخشه.

اما هدف از این پیشگفتار اینه که بگم اگر عاقلانه به دنبال فرآیند سرو یک فنجان قهوه با کیفیت در منزل هستید – شما نقش یک باریستا را دارید – آنوقت است که باید بدانید یک مورد به ظاهر کوچک، مثل

تفاوت و نحوه استفاده از بسکت غیر تحت فشار به جای بسکت تحت فشار

میتواند چه تغییر بزرگی و چه تاثیر عمیقی در بهبود کیفیت نهایی قهوه سرو شده در فنجان شما ایجاد کند.

تفاوت و نحوه استفاده از بسکت غیر تحت فشار به جای بسکت تحت فشار را به شکل زیر توضیح میدهم:

  1. جای گرفتن حجم بیشتر قهوه در بسکت های غیر تحت فشار که قطعا عصاره گیری از حجم بیشر تمام شاخصه های مارا قوی تر و قابل کنترل تر میکند و به ما اجازه میدهد که بتوانیم سنجش بهتری انجام دهیم و نتیجه ی خروجی قهوه ما ، از آروما یا عطر و طعم بهتر ، کرمای بیشتر و همچنین کافئین بیشتری برخوردار باشد.
  2. بسکت های غیر تحت فشار به دلیل داشتن سوراخ های بیشتر، فشار پشت قهوه را کم میکند؛ اما این سوال پیش میاید پس چگونه باعث عصاره گیری بهتر و دقیق تر میشود ؟

کاری که باید انجام بدیم این است تا سایز آسیاب قهوه را ریز تر کنیم تا بهم چسبیدگی بین قهوه آسیاب شده بیشتر شود و فاصله بین پودر قهوه کمتر گردد، تا سرعت خروج آبی که توسط پمپ بر قهوه فشرده و وارد میشود، کمتر شود و به نحوی مجدد فشار پشت کیک قهوه ما بیشتر شود تا مجدد عصاره گیری ما با کیفیت و فشار استاندارد تری عصاره گیری شود.

  1. ریز تر شدن سایز آسیاب قهوه ای که استفاده میکنیم امکان استخراج عصاره بیشتر و قوی تر و غلیظ تری را به ما میدهد و همچنین به دلیل ریز شدن حجم پودر قهوه، در همان فضای محدود داخل سبد قهوه، حجم قهوه بیشتری جای میگیرد و این موصوع جدا از بزرگ تر شدن فضای داخلی بسکت غیر تحت فشار نسبت به بسکت های تحت فشار است.

4.برای استفاده از این بسکت ها لازم است ما واقعی تر وارد این دنیای شیرین بشویم و کار را تخصصی  تر دنبال کنیم و بدانیم که نسبت عصاره گیری ما به حجم قهوه به چه شکلی است؛ 

ما باید قهوه ی جای گرفته را وزن کنیم و به نسبت دو برابر یعنی به ازای هر گرم قهوه دو سی سی عصاره گیری انجام دهیم.مثلا 18 گرم قهوه 36 سی سی عصاره اسپرسو در بازه زمانی مجاز که 25 الی 30 ثانیه است و هر چه قدر میزان عصاره مجاز ما نسبت به بازه زمانی مجاز زمان کمتری ببرد؛

یعنی باید عواملی مثل ریز کردن سایز آسیاب، بیشتر کردن حجم قهوه و فشرده سازی بیشتر یا تمپ کردن با قدرت بیشتر را مد نظر داشته باشیم و انجام دهیم تا میزان عصاره مجاز ما در بازه ی زمانی مجاز انجام شود و بر عکس.

پس مشخصه های حجم پودر قهوه، زمان عصاره گیری، مقدار تمپ کردن و فشرده سازی، نسبت به قدرت دستگاه اسپرسوساز شما و نوع آسیاب برقی یا دستی شما، باید مد نظر و مطالعه قرار گیرد تا در نهایت خروجی شما یک قهوه اسپرسو مشابه اسپرسو ساز های صنعتی و حرفه ای با یک کرما و فوم مخملی پایدار و ماندگار باشد. 

در غیر اینصورت قهوه های عصاره گیری شده میتواند بدتر از قهوه ی عصاره گیری شده از بسکت های تحت فشار باشد که حتی یک فوم زیاد پر حباب و هوا به شما ارائه میدهد که بعد چند دقیقه از بین میرود.

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشم در کمترین زمان پاسخ سوالاتتان را داده باشم و انتخاب بین خریدن یا نخریدن بسکت غیر تحت فشار کمکتون کرده باشم.

همچنین سخن پایانی که خیلی ها فکر میکنند این بسکت ها به پمپ دستگاهشون فشار میاره باید عرض کنم با رعایت نکات عرض شده، به هیچ عنوان اینطور نخواهد بود، تنها سختی ومشکل آن سخت تر شدن سرو است که البته برای علاقه مندان هیچ مشکلی نیست، بلکه لذت انجام کار است و همچنین خروجی نهایی با کیفیت تر، خستگی را از تن شما خارجج میکند؛

ضمنا این بسکت برای اکثریت اسپرسوساز های خانگی کاربردی است و در برخی مدل های مباشی و دلونگی کافیست یک پیچ زیر پرتافیلتر را باز کنیم و یک قطعه ی پلاسیتیکی مشکی در کف را خارج و سپس بسکت را جا بزنیم و استقاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *